کد مطلب:39 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:645

احکام جنابت
(مساله 351) به دو چیز انسان جنب می شود: اول - جماع .

دوم - بیرون آمدن منی , چه در خواب باشد یا بیداری , كم باشد یا زیاد, با شهوت باشد یا بی شهوت , با اختیار باشد یا بی اختیار.

(مـسـالـه 352) اگـر رطـوبتی از انسان خارج شود ونداند منی است یا بول یا غیر اینها,چنانچه با شهوت وجستن بیرون آمده ویا با جستن بیرون آمده وبعد از بیرون آمدن آن , بدن سست شده , آن رطوبت حكم منی دارد واگر هیچ یك از این دو نشانه رانداشته باشد, حكم منی ندارد مگر آن كه عـلـم یا اطمینان پیدا كند كه منی بوده است ودر مریض لازم نیست آن آب , با جستن بیرون آمده باشد, بلكه اگر با شهوت بیرون آید در حكم منی است .

(مساله 353) اگر از مردی كه مریض نیست آبی با جستن بیرون آید ونداند كه باشهوت بوده یا نه , یـا بـعـد از بـیـرون آمـدن , بدن سست شده یا نه , چنانچه پیش ازبیرون آمدن آن آب , وضو داشته احتیاط مستحب آن است كه غسل كند ووضو لازم نیست و اگر وضو نداشته غسل واجب نیست و احـتیاط مستحب است , و واجب است وضو بگیرد واگر بداند آنچه خارج شده یا بول است یا منی و قـبـلا وضـو داشـتـه بـاید جمع بین غسل ووضو نماید واگر وضو نداشته غسل لازم نیست و وضو كافی است .

(مساله 354) مستحب است انسان بعد از بیرون آمدن منی بول كند و اگر بول نكندوبعد از غسل رطوبتی از او بیرون آید, كه نداند منی است یا رطوبت دیگر, حكم منی دارد.

(مـسـاله 355) اگر انسان جماع كند وبه اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود - در زن باشد یا در مـرد, در قـبـل باشد یا در دبر, بالغ باشند یا نا بالغ - هر دو جنب می شوند.

اگر چه منی هم بیرون نیاید.

(مساله 356) اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده یا نه , غسل بر او واجب نیست .

(مـسـاله 357) اگر نعوذ باللّه حیوانی را وطی كند, یعنی با او نزدیكی نماید ومنی ازاو بیرون آید غـسـل تنها كافی است واگر منی بیرون نیاید, چنانچه پیش از وطی وضوداشته باز هم غسل تنها كافی است , و اگر وضو نداشته احتیاط واجب آن است كه غسل كند ووضو هم بگیرد.

(مـسـالـه 358) اگـر منی از جای خود حركت كند وبیرون نیاید, یا انسان شك كند كه منی از او بیرون آمده یا نه , غسل بر او واجب نیست .

(مـساله 359) كسی كه نمی تواند غسل كند ولی تیمم برایش ممكن است , بعد ازداخل شدن وقت نماز هم می تواند با عیال خود نزدیكی كند.

(مـسـاله 360) اگر در لباس خود منی ببیند وبداند كه از خود او است وبرای آن غسل نكرده , باید غـسـل كند ونمازهایی را كه یقین دارد بعد از بیرون آمدن منی خوانده قضا كند, ولی نمازهایی را كه احتمال می دهد, بعد از بیرون آمدن منی خوانده , لازم نیست قضا نماید.

اعمالی كه بر جنب حرام است (مساله 361) پنج عمل بر جنب حرام است : اول - رسـانـدن جـایـی از بـدن بـخط قرآن , یا به اسم خدا و سائر اسما و صفات خاصه خدا, وبنابر احتیاط رساندن جایی از بدن به نام پیغمبران وائمه (ع ), و حضرت زهرا(س ), بطوری كه در وضو گفته شد.

دوم - رفـتـن در مـسجد الحرام ومسجد پیغمبر (ص ) اگر چه از یك در داخل و از دردیگر خارج شود.

سـوم - تـوقف در مساجد دیگر, ولی اگر از یك در داخل و از در دیگر خارج شود, یابرای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد.

و احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع )است اگر چه از یك در وارد و از در دیگر خارج شود.

چهارم - گذاشتن چیزی در مسجد بلكه بنابر احتیاط لازم از خارج هم چیزی درمسجد نگذارد, پنجم - خواندن آیه ای كه سجده واجب دارد وآن در چهار سوره است : اول - سوره سی ودوم قرآن (الم تنزیل ).

دوم - سوره چهل ویكم (حم سجده ).

سوم - سوره پنجاه وسوم (والنجم ) .

چـهارم - سوره نود وششم (اقرا) واگر یك حرف ازاین چهار آیه را هم بخواند حرام است واحتیاط مستحب آن است كه آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند .

اعمالی كه بر جنب مكروه است (مساله 362) نه عمل بر جنب مكروه است : اول ودوم - خوردن وآشامیدن , ولی اگر وضو بگیرد یا دستهارا بشوید مكروه نیست .

سوم - خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی كه سجده واجب ندارد.

چهارم - رساندن جایی از بدن بجلد وحاشیه وبین خطهای قرآن .

پنجم - همراه داشتن قرآن .

شـشـم - خـوابیدن , ولی اگر وضو بگیرد یا بواسطه نداشتن آب , تیمم كند مكروه نیست ودر این تیمم نیت كند به جهت امر خدا چه بدل از وضو یا غسل یا مستقل در رفع كراهت خوابیدن .

هفتم - خضاب كردن به حنا ومانند آن .

هشتم - مالیدن روغن به بدن .

نهم - جماع كردن , بعد از آن كه محتلم شده یعنی در خواب از او منی بیرون آمده است .

غسل جنابت (مـسـالـه 363) غـسـل جنابت برای تحصیل طهارت از جنابت مستحب است وبرای خواندن نماز واجـب ومـانند آن واجب می شود ولی برای نماز میت وسجده شكروسجده های واجب قرآن غسل جنابت لازم نیست .

(مساله 364) لازم نیست در وقت غسل نیت كند كه غسل واجب یا مستحب می كنم واگر فقط به قصد قربت - یعنی : برای انجام فرمان خداوند عالم - غسل كندكافی است .

(مـسـالـه 365) اگـر یقین كند وقت نماز شده ونیت غسل واجب كند بعد معلوم شودكه پیش از وقت غسل كرده غسل او صحیح است .

(مساله 366) غسل را - چه واجب باشد وچه مستحب - به دو قسم می شودانجام داد: 1 - ترتیبی .

2 - ارتماسی .

غسل ترتیبی (مساله 367) در غسل ترتیبی باید به نیت غسل , اول سر و گردن , و بعد بنابراحتیاط طرف راست , و بـعـد طرف چپ بدن را بشوید.

واگر عمدا یا از روی فراموشی یا بواسطه ندانستن مساله , به این ترتیب عمل نكند, غسل او در صورتی كه سر و گردن را اول نشوید باطل است و اگر طرف چپ را پیش از طرف راست بشوید بنابر احتیاط غسلش باطل است .

(مساله 368) نصف ناف ونصف عورت را باید باطرف راست بدن ونصف دیگر رابا طرف چپ بشوید, بلكه بهتر است تمام ناف وعورت با هر دو طرف شسته شود.

(مساله 369) برای آن كه یقین كند هر سه قسمت - یعنی : سر وگردن و طرف راست وطرف چپ - را كـامـلا غسل داده , باید هر قسمتی را كه می شوید مقداری ازقسمتهای دیگر راهم باآن قسمت بـشـوید, بلكه احتیاط آن است كه تمام طرف راست گردن را باطرف راست بدن وتمام طرف چپ گردن رابا طرف چپ بدن , بشوید.

(مـساله 370) اگر بعد از غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته ونداند كجای بدن است , باید دو باره غسل كند.

(مـسـالـه 371) اگـر بـعـد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته , چنانچه از طرف چپ باشد, شـسـتـن همان مقدار كافی است .

واگر از طرف راست باشد, باید بعد ازشستن آن مقدار, دوباره طرف چپ را بشوید, و اگر از سر وگردن باشد باید بعد ازشستن آن مقدار دو باره طرف راست و بعد طرف چپ را بشوید.

(مـسـالـه 372) اگر پیش از تمام شدن غسل , در شستن مقداری از طرف چپ شك كند, شستن هـمان مقدار كافی است , ولی اگر درشستن مقداری از طرف راست شك كند, باید بعد از شستن آن مـقـدار, طرف چپ را هم بشوید واگر در شستن مقداری ازسر وگردن شك كند, باید بعد از شستن آن , دو باره طرف راست وطرف چپ رابشوید, واگر بعد از تمام شدن طرف چپ شك كند كه یكی از اعضای سابق یامقداری از آن را شسته یا نه , به آن شك اعتنا نكند.

غسل ارتماسی (مـسـالـه 373) در غـسـل ارتماسی باید آب در یك آن تمام بدن را بگیرد, پس اگر به نیت غسل ارتماسی در آب فرو رود, چنانچه پای او روی زمین باشد, باید از زمین بلند كند.

(مساله 374) در غسل ارتماسی احتیاط این است كه موقعی نیت كند كه مقداری از بدن بیرون آب باشد.

(مساله 375) اگر بعد از غسل ارتماسی بفهمد به مقداری از بدن آب نرسیده چه جای آن را بداند یا نداند, باید دوباره غسل كند.

(مساله 376) اگر برای غسل ترتیبی وقت ندارد ولی برای ارتماسی وقت دارد,باید غسل ارتماسی كند.

(مـسـالـه 377) كـسـی كـه روزه واجـب گرفته یا برای حج یا عمره احرام بسته نمی تواندغسل ارتماسی كند.

ولی اگر از روی فراموشی غسل ارتماسی كند صحیح است .